KAMPALA - UGANDA

The Embassy of the Republic of South Sudan accredited to the Republic of Uganda is
appalled by the footage script aired on NTV - Uganda television station on 16™ April 21
hours news in which the station refers to the conflict taking place in the Republic of the
Sudan as “South Sudan Fighting”.

It is to be noted that the Republic of South Sudan seceded from the Republic of the
Sudan on 11™ July 2011 after a plebiscite in which the people of the then Southern
Sudan voted overwhelmingly to create a new state "the Republic of South Sudan”. The
NTV Uganda, a subsidiary of Nation Media Group that operates in Uganda and Kenya
which are immediate neighbors of South Sudan should have a better knowledge on East
African region.

The uncalled conflict in the Republic of the Sudan between the Sudan Armed Forces
(SAF) and the Rapid Support Forces (RSF) is a concern ta African Union (AU), the IGAD
and the Republic of South Sudan as it threatens regional peace and stability. On this
note, the IGAD Head of States convened an emergency virtual meeting on Sunday 16™
April and had resolved to send the Presidents of South Sudan, Kenya and Djibouti to
bring the parties to the conflict to a negotiation.

The NTV as one of the reputable TV stations in the Republic of Uganda should adhere to
ethics of good journalism by providing its viewers with credible information. Any
misconception about the conflict in the Sudan as "South Sudan fighting” creates panic
among citizens of East African Community and affects the image and economy of South
Sudan. It also undermines the made in the of the Peace
Agreement, “the on the of the Conflict in the Republic
of South Sudan (R-ARCSS)".

The Embassy of the Republic of South Sudan has written to NTV — Uganda to demand an

apalogy and to reassure Investors and Ugandans thai dan is safe.
o e




